Op 27 november werd in de Tolhuistuin in Amsterdam de Socutera Award 2025 uitgereikt, georganiseerd door Goede Doelen Nederland. Tussen makers, fondsenwervers en communicatieprofessionals hing een sfeer van nieuwsgierigheid: hoe vertel je in dertig seconden een verhaal dat blijft hangen én aanzet tot handelen? Eerst werden o.a. iconische beelden getoond van Open het Dorp met Mies Bouwman. Petra Hoogerwerf sprak met de winnaars, de jury en organisator Amanda Meijerink.
Tijdens de uitreiking benadrukte juryvoorzitter Margje de Koning nog eens hoe hoog het niveau van de inzendingen was. ‘Een verhaal in dertig, zestig of negentig seconden dat een duidelijke call to action heeft, is een kunstvorm. De genomineerden hebben laten zien hoe krachtig en urgent goede-doelencampagnes kunnen zijn.’ De vakjury, bestaande uit Margje de Koning (voorzitter, directeur Movies that Matter), Jan van Berkel (voormalig voorzitter raad van toezicht Goede Doelen Nederland), Wieb van de Donk (Creatief Partner bij Happy Horizon) en Bas Welling (CEO We Agency en WeFilm), had uit de inzendingen vijf televisiespots genomineerd. Dit waren: Ronald McDonald Kinderfonds, Parkinsonfonds, Alzheimer Nederland, ReumaNederland en Stichting Vlinderkind. Deze werden aan het publiek gepresenteerd en kort geïnterviewd.
Socutera
Socutera bestaat al sinds 1964 en staat voor SOciale en CUlturele TElevsie en RAdio. Socutera zendt spots van goede doelen met het CBF-keurmerk uit op o.m. NPO 1, 2 en 3. Sinds 2024 is Socutera ook hoor- en zichtbaar op lokale radio- en tv-omroepen via de NPO.
Ronald McDonald Kinderfonds
De animatiespot toont op vernieuwende manier wat het Kinderfonds doet. De makers lichtten toe: ‘We wilden in beeldtaal laten zien wat het betekent als ouders hun kind naar het ziekenhuis brengen. Het is letterlijk en metaforisch.’ Het juryrapport roemde de originaliteit, het gebruik van muziek en het sterke einde. Het leverde veel opbrengsten op.
Alzheimer Nederland
De spot is een format is waar je allerlei varianten van maakt en waardoor er altijd wel één verhaal is wat op een of andere manier op jou betrekking heeft.’ Anne-Marie Blomesath,teamleider particuliere fondsenwerving, reageerde: ‘Ik denk inderdaad dat die herkenbaarheid belangrijk is, ook voor mensen met dementie zelf. ‘Jullie hebben onze stemmen vertolkt,’ horen we terug. De campagne is gemaakt vanuit onze eigen ervaring en motivatie.’
ParkinsonFonds
Een moderne, strak vormgegeven spot die in dertig seconden de breedte van Parkinson laat zien. Lex Knobben, directeur, vertelde: ‘Veel mensen denken dat Parkinson alleen gaat over trillende handen van oudere mannen. Dat klopt niet. Daarom is deze spot een basis die we blijven gebruiken. In de volgende stap gaan we neer zetten wat mensen kunnen doen.’ De resultaten spreken voor zich: 73 procent meer websitebezoek en dertig procent meer aanvragen voor informatie.
ReumaNederland
Een campagne vanuit het perspectief van een vriendin die haar sociale leven ziet verschralen doordat de ander met reuma steeds vaker afhaakt. Marjolein Valk: ‘Mensen denken vaak dat reuma wel meevalt. Maar de pijn zit ook in wat er níet meer kan. Dat wilden we zichtbaar maken.’ De jury prees de ‘eye-opening’ invalshoek en het sterke geluid-beeldcontrast.
Stichting Vlinderkind
De jury noemde het concept ‘krachtig, invoelbaar en visueel zeer sterk’. Een confronterend onderwerp, maar in deze campagne zorgvuldig verbeeld. Linda Koehorst, bestuurslid die meewerkte aan de spot, vertelde: ‘De realiteit is heftig. Ik dacht eerst: dit kun je niet laten zien. Maar het is wél ons dagelijks leven. Het frustreerde me dat de ziekte zo onbekend is.’ De campagne leidde tot meer verkeer op de website en zichtbaarheid.'
En de winnaar is….
Uiteindelijk werd Alzheimer Nederland uitgeroepen tot winnaar. De jury schreef onder meer: ‘De spot bevat drie persoonlijke verhalen, met emoties die de jury diep raakten. ‘Wat als jij het zelf krijgt?’, is een zeer indringende vraag. De verhalen zijn onderdeel van een campagne waarin meer soortgelijke verhalen in beeld gebracht worden. Het is slim om op deze manier de boodschap over te brengen. Een creatief format, met ruimte om mensen mee te nemen in een echt verhaal. Die verhalen raken. Het is een emotioneel onderwerp en dat is heel treffend gepakt in deze spot. Ook relevant om de kijker erbij te betrekken, want… wat zou je doen als het jou overkomt?’
Annemarie Blomesath reageerde met Gerinne Beukers enthousiast: ‘Wij maken geen reclame, wij maken impact. Deze prijs is een erkenning voor mensen met dementie en hun naasten.’
Naast de award ontving Alzheimer Nederland één week gratis zendtijd op NPO 1, 2 en 3.
Na afloop spraken we Wieb van de Donk, Happy Horizon en lid van de jury:
‘Alle campagnes raken, maar deze spot heeft een enorme ‘stopping power’. De blik van de geportretteerde jongeman (die op jonge leeftijd alzheimer heeft, red.) gaat dwars door je heen. Dat beeld vertelt in één seconde waarom dit onderwerp urgent is. Het zijn jonge mensen met een leven voor zich. Dat maakt het extra indringend. En het verhaal is uitstekend verteld. We beoordeelden de spots en we waren unaniem voor deze spot.’

Ook met de winnaars, Gerinne Beukers en Annemarie Blomesath, sprak Vakblad fondsenwerving.
Gefeliciteerd met de prijs. Jullie gaven aan dat er geen reclamebureau betrokken was. Hoe werkt zo’n proces dan?
Gerrine Beukers: ‘De campagne is door onszelf bedacht en ontwikkeld. De gezinnen die we in beeld brengen, kennen we uit onze jaarlijkse tv-show. Het zijn dus echte mensen. De productiemaatschappij die daarbij hoort, maakt ook de portretten voor de campagne, onder onze begeleiding. Doordat zij al betrokken zijn bij het produceren van de tv-show, waar ze natuurlijk inhoudelijk verder diepte ingaan qua de achtergrond van de gezinnen, kennen ze de mensen kennen en weten ze wie geschikt zou kunnen zijn ook voor de campagne.’
In de spot zijn twee perspectieven te zien: iemand met dementie en iemand met een partner met dementie. Is dat bewust gekozen?
Annemarie Blomesath: ‘Het hangt af van wie wil meewerken. Deze spot was overigens van vorig jaar. We streven altijd naar variatie in perspectieven en leeftijd, maar het begint bij de bereidheid van mensen om hun verhaal te delen. De spot is onderdeel van een bredere campagne die uitmondt in onze collecteweek.’
Wat doen jullie met deze erkenning?
Blomesath: ‘We laten het even landen en vieren het met iedereen die betrokken was. Het succes is echt een teamprestatie.’

Directeur Margreet Plug kondigde tijdens de bijeenkomst aan dat Amanda Meijerink, programma-coördinator van Socutera, gaat stoppen na acht jaar en bedankte haar voor al haar werk.
‘Je werkt al acht jaar bij Socutera. Wat is er in die periode veranderd?’
Amanda Meijerink: ‘Er is veel vernieuwd. We hebben een nieuwe huisstijl, een nieuwe tv-leader met andere muziek, andere beelden maar wel gebaseerd op de oude leader. We hebben onderzocht door een marktonderzoekbureau hoe we Socutera op andere manieren kunnen inzetten, omdat mensen gewoon steeds minder tv gaan kijken. Dan kom dus al snel uit bij sociale media, maar bijvoorbeeld ook bij radio. Dus we zijn ook gaan uitzenden op radio. En dat is, voor zover ik weet, nog niet eerder gebeurd. Terwijl Socutera staat voor Sociale Culturele TV Radio. Radio is een medium wat minder snel verouderd dan tv.’
‘Waar ben je het meest trots op?
Meijerink: ‘Dat we zulk tastbaar werk doen. Je ziet direct wat het voor goede doelen betekent. Ik pink regelmatig een traantje weg over de spots, op een goede manier. Het zijn allemaal echt prachtige verhalen en ik mocht daar een klein steentje aan bijdragen.’
Heb je een boodschap voor de sector, nu je vertrekt naar een andere sector?
Meijerink: ’Ik hoop dat het politieke klimaat de sector niet verder onder druk zet. Goede doelen houden onze samenleving draaiend. Ze moeten ruimte houden om te werken aan hun missie.’