Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

ProPublica: ‘Amerikaanse superrijken gebruikten filantropie om minder belasting te betalen’

Nieuws

10 juni 2021

De superrijken van Amerika hebben de afgelopen jaren amper inkomstenbelasting betaald, meldt de NOS op basis van onderzoek van platform ProPublica. Zij beschikt over belastinggegevens van onder andere Jeff Bezos, Elon Musk en Warren Buffett. De miljardairs konden hun inkomsten voor de belasting mede drukken door te schenken aan goede doelen en hun eigen Foundations; giften zijn bij leven aftrekbaar en na overlijden worden de successierechten omzeild.

Hogere belasting, beeld ter illustratie.
Hogere belasting, beeld ter illustratie. © Shutterstock // Montri Thipsorn

door Redactie Vf

Amazon-oprichter Bezos betaalde in 2007 en 2011 volgens ProPublica helemaal geen inkomstenbelasting. Musk kon hetzelfde doen in 2018. Gemiddeld betaalden de 25 rijkste Amerikanen 15,8 procent inkomstenbelasting (tussen 2014 en 2018): ongeveer vier procent minder dan de modaal verdienende Amerikaan. In de praktijk ligt dat percentage echter nog veel lager, omdat het vermogen van de extreem welvarende Amerikaan tegelijkertijd zeer hard stijgt. Als maar een deel daarvan als inkomen wordt aangemerkt, zakt de effectieve belastingdruk nog verder. Volgens ProPublica was de ‘true tax rate’ van de onderzochte miljardairs slechts 3,4 procent.

Het hoogste belastingtarief ophogen?

Als het aan President Biden ligt worden er op de korte termijn stappen gezet om de belasting te verhogen voor de ultrarijken. Hij wil het hoogste belastingtarief van 37 procent naar 39,6 procent tillen. Maar of dat helpt is nog zeer de vraag. ProPublica denkt dat zolang het inkomen op papier laag blijft, het belastingtarief weinig invloed op het effectieve bedrag heeft.

Lees het volledige onderzoek op de website van ProPublica.

Meer over Verenigde Staten Jeff Bezos Belasting Belastingontduiking Elon Musk Warren Buffett

Gerelateerde berichten

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close