Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Instagram-accounts goede doelen groeien als kool

Kort & Goed

14 februari 2019

Instagram is in trek bij goede doelen, blijkt uit de Goede Doelen Top 100 voor Instagram. Waar bij de vorige meting van fondsenwerversblog Fundraiser Online nog 612 volgers nodig waren voor een plek op de lijst, haal je als goed doel de lijst van februari 2019 niet meer als je minder dan 915 volgers hebt.

Logo van Instagram
Logo van Instagram © Instagram / Facebook

door Redactie Vf

1 miljoen

Twee accounts steken met kop en schouders boven de rest uit. Zowel het internationaal georiënteerde World Press Photo als het Van Gogh Museum (respectievelijk eerst en tweede in de ranglijst) doorbraken het laatste halfjaar de grens van 1 miljoen Instagramvolgers. De top-3 wordt gecompleteerd door het Mauritshuis, met bijna 62 duizend volgers. Zij kregen er ruim 18 duizend volgers bij: vijfduizend meer dan Natuurmonumenten, die daardoor van het ‘podium’ zijn gewipt.

Zonder de groei van de dominante accounts mee te rekenen steeg het aantal volgers van de goede doelen met bijna 160 duizend, een stijging van 42% ten opzichte van augustus 2018. Grootste stijger op de lijst is de Vogelbescherming, dat het volgerbestand verzevenvoudigde. Zij staan nu 18e op de lijst (vorige keer 80e).

Nieuwe binnenkomers

Zes goede doelen maken hun debuut in de Top 100: World Servants, Natuur en Milieu, Spieren voor Spieren, Stichting Opkikker, het Drents Landschap en Christenen voor Israël.

De reden voor de grote groei valt niet direct te duiden, schrijft Fundraiser Online. Instagram geniet grote populariteit en lijkt een eenvoudiger alternatief voor Facebook en Twitter. Ook de gevolgen van de grotere volgersschare zijn nog niet bekend. Zijn het potentiële donateurs die de pagina’s zijn gaan volgen? Of zijn het vooral mensen die al een sterke band hebben met het goede doel?

De volledige Top-100 is te vinden op de blog Fundraiser Online.

Meer over Social Media Fundraiser Online Instagram Top 100

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close