Schrijven voor Fondsenwervers

Dialoogtrainers.png17 april 2023

Datum

17 april 2023

Locatie

BCN Utrecht, Daltonlaan 100 (Utrecht)

Inhoud

Leer in 1 dag hoe je donateurs met jouw teksten overtuigt

Schrijven voor fondsenwervers is een vak apart. Je moet nét de juiste hoeveelheid emotie gebruiken. Je moet je tekst herkenbaar maken voor de donateur. En je moet je campagnes vooral concreet maken zonder de donateur te overvragen. Hoe je dat doet? Je leert het tijdens de training ‘Schrijven voor Fondsenwervers’.

Wat leer je tijdens de training Schrijven voor Fondsenwervers?

De training Schrijven voor Fondsenwervers gaat over direct mail brieven (nog altijd populair onder fondsenwervers) én over online toepassingen van tekst. Daarbij staat centraal hoe je fondsenwervende tekst verbetert met bijvoorbeeld de ‘dialoogmethode’ van Siegfried Vögele en de ‘beïnvloedingsprincipes’ van Robert Cialdini. Aan de hand van de ‘ABCDE’-formule krijg je stap voor stap uitleg over het schrijven en verbeteren van fondsenwervende teksten:

  • Aandacht (krijgen en vasthouden)
  • Beknopt en relevant schrijven
  • Concreet schrijven (en een concreet giftverzoek bedenken)
  • Dichtbij brengen van je boodschap
  • Emotie aan je tekst toevoegen

Dit zijn enkele onderwerpen die aan bod komen

  • Wat zien en wat lezen donateurs?
  • De eerste alinea schrijven
  • Kopregels en onderwerpregels schrijven
  • Het nut van storytelling
  • Leeswijze van direct mailings en webpagina’s
  • De ‘loss aversion’ theorie van Daniël Kahneman toepassen voor fondsenwervers
  • Afbeeldingen slim gebruiken
  • Schuldgevoel en angst als basismotivatoren toepassen
  • Het nut van concrete giftvragen
  • Relevant schrijven door lezersvragen te beantwoorden
  • Kijk- en leesgedrag beïnvloeden
  • Teksten concreet en dichtbij maken
  • De dosering van emotie
  • Donateurs verleiden om een gift over te maken
  • Actief, persoonlijk, positief en beeldend schrijven

Eye tracking demo en handige checklists en sjablonen

We gebruiken de mailings van de deelnemers als voorbeeld tijdens de training. Daarnaast bekijken we de website van één deelnemer met een eye tracking camera. Daardoor krijg je concrete adviezen en ideëen om je teksten te verbeteren. Bovendien krijg je:

  • een briefsjabloon voor de structuur en opbouw van een goede fondsenwervende DM-brief 
  • een checklist om te controleren of je alle trucs en technieken toepast
  • een checklist voor het opstellen van een goede briefing

Wat kan en weet je na deelname?

  • Je kent alle DM-technieken voor fondsenwervers
  • Je schrijft veel betere fondsenwervende direct mail brieven en webteksten
  • Je weet hoe donateurs jouw teksten lezen
  • Je past afbeeldingen slim toe in je campagnes
  • Je gebruikt geen woord teveel (of te weinig)
  • Je maakt betere briefings voor bureaus
  • Je overtuigt meer donateurs om een gift over te maken

Voor wie is de training Schrijven voor Fondsenwervers bedoeld?

De training Schrijven voor Fondsenwervers is bedoeld voor fondsenwervers en andere personen die binnen fondsenwervende organisaties verantwoordelijk zijn voor wervingscampagnes. Schrijf je zelf teksten? Dan leer je hoe je ze sterk verbetert. Werk je met een bureau of freelance copywriter? Dan leer je hoe je jouw briefings verbetert en teksten beter beoordeelt. Ook voor communicatiemedewerkers van goede doelen is deelname interessant, omdat je inzicht krijgt in de eisen waaraan een goede fondsenwervende tekst moet voldoen. Je hebt geen specifieke ervaring of kennis nodig – en deelname is interessant voor alle soorten goede doelen.

Praktische informatie

  • Prijs: € 495 exclusief btw en inclusief lesmateriaal, lunch, consumpties en certificaat 
  • Datum: maandag 17 april 2023 of maandag 9 oktober 2023.  
  • Incompany: de training Schrijven voor Fondsenwervers wordt ook incompany gegeven. Je bespaart al bij deelname van minimaal 5 personen. Klik hier als je een offerte wilt
  • Duur: één dag van 9.30 uur tot 17.00 uur
  • Locatie (centraal in het land): BCN Utrecht, Daltonlaan 100 in Utrecht
  • Soepele annulering: je kunt tot 2 weken voor aanvang kosteloos annuleren en je mag altijd een vervangende deelnemer sturen

Dubbele tevredenheidsgarantie

  • Voldeed de training Schrijven voor Fondsenwervers niet aan je verwachtingen? Meld het na de training en je krijgt zonder discussie je deelnamekosten terug.
  • Vind je na 3 maanden dat de geleerde technieken niet werken in de praktijk? Ook dan krijg je zonder discussie je deelnamekosten terug.

Inschrijven in 1 minuut

Over de trainer

Jeffrey Rijkhoff begon zijn carrière met marketingfuncties bij Zwitserleven. Dat werk inspireerde hem 20 jaar geleden om als freelance copywriter verder te gaan. Inmiddels is hij zo’n 350 opdrachtgevers en 15.000 teksten verder. Jeffrey schrijft nu alleen nog teksten voor fondsenwervers. Hij schrijft en schreef voor bekende organisaties, zoals CliniClowns, Habitat for Humanity, Vier Voeters, VSO, Proefdiervrij, het Zuid-Hollands Landschap, het Diabetes Fonds en de Nierstichting.

« Terug

Close