Artikelen

  • Naarmate het ‘AVG-moment’ naderde, nam de stroom e-mails waarin mensen toestemming werd gevraagd om te mogen blijven mailen, stormvloedproporties aan. Dat was niet zo slim van de verzenders. Hoofdredacteur Jaap Zeekant in gesprek met Patrick Jordens van DMCC, over de grote veranderingen, en de status quo rondom de AVG, een maand na de invoering.

     

  • Je organiseert een campagne in 2007. En in 2016 gaat hij volkomen onverwacht viraal. Virale recycling zou je kunnen zeggen.

  • Op 26 april 2018 heeft het kabinet een aantal beleidsvoornemens bekendgemaakt ten aanzien van fiscale regelingen voor goede doelen. Het kabinet spreekt hierin nadrukkelijk uit dat het hecht aan het continueren van de giftenaftrek en de ANBI-regelingen en dat is uiteraard goed nieuws. We schreven erover in nummer 2 dat 10 juli op de mat viel. Lees hier het hele artikel online.

     

  • Om te beoordelen hoe succesvol je marketingactiviteiten zijn en om te kijken waar je nog kunt verbeteren, moet je eigenlijk je eigen gegevens kunnen vergelijken met die van andere doelen. Zo’n benchmark zou een krachtig hulpmiddel zijn om de fondsenwerving op een hoger plan te brengen. Maar het kan je ook helpen om je directie of bestuur uit te leggen dat je het nog niet zo slecht doet. Eindelijk is er zo’n benchmark. Lees hier het artikel, zoals eerder gepubliceerd, in Vf nummer 2.

  • De voorzichtige en relatief behoudende hulpsector wordt door de ‘Oxfam-discussie’ geconfronteerd met iets waar voorheen nauwelijks over nagedacht werd: de vraag of de veldwerker of zelfs de lokale staf recht heeft op een privéleven waar de werkgever niets vanaf hoeft te weten. Nog concreter: mag de veldwerker of lokale staf in de vrije tijd geld uitgeven aan betaalde seks met een andere volwassene? Niemand is het erover eens.

  • Koortsachtig hebben hulp- en ontwikkelingsorganisaties in Nederland in de nasleep van de Oxfam-affaire de afgelopen weken vergaderd. De discussie spitst zich geleidelijk toe op twee deelonderwerpen: heeft de veldwerker nog wel recht op een privéleven waar de werkgever niets vanaf hoeft te weten, en kun je wel verantwoordelijk gehouden worden voor de partnerorganisaties die je in de arm neemt? In dit artikel focussen we op het laatste.

  • From the 1950s Harold Sumption (1917 - 1998) was the pioneer who laid the foundation for Oxfam's very successful fundraising with spectacular response advertisements in the newspapers and later direct mail. His involvement with Oxfam Great Britain, also as board member, lasted for thirty-five years. I met him for the first time when in the late 1980s when I joined the International Fundraising Workshop (now the IFC Congress), which he had founded.

Leveranciers