Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Fotobeleid goede doelen wordt gecompliceerder

21 augustus 2018

De zoektocht van goede doelen naar passend fotomateriaal wordt ingewikkelder. De oprukkende claimcultuur waarbij geld gevraagd kan worden voor portretrecht dwingt organisaties anders te werken. 

Mona Lisa in pixels
Mona Lisa in pixels © Shutterstock

door Teije Brandsma

In de commerciële wereld was het al sinds mensenheugenis gebruikelijk personen die gefotografeerd worden eerst te vragen om toestemming. In de journalistiek was het juist ongebruikelijk, dat viel onder vrijheid van meningsuiting en nieuwsgaring. De wereld van de goede doelen zit ertussenin: het ene goede doel doet het wel en het andere niet. De goede doelen schuiven echter nu steeds verder op in de richting van de werkwijze van de commerciële ondernemingen. Goede doelen richten zich op de oplossing van problemen waarvoor degenen die ermee kampen, niet zomaar publiekelijk willen uitkomen. Weinigen lopen ermee te koop dat ze hiv-positief, ongeletterd of straatarm zijn. ‘Het is ongewenst voor veel mensen die er persoonlijk mee te maken hebben om ervoor uit te komen’, aldus woordvoerder Jan-Willem Heijkoop van vrijwilligersorganisatie De Zonnebloem. ‘En dus heb je expliciet toestemming nodig voor het fotograferen van hen die het betreft.’

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over AVG Fotobeleid Portretrecht Quiteclaim Vf 20-2

Teije Brandsma

Journalist Vf

Teije is lid van het redactieteam van Vakblad fondsenwerving. Daarnaast runt hij het pr-bureau Aid Publicity, dat zich gespecialiseerd heeft in het opzetten en uitbouwen van communicatieafdelingen van kleine en middelgrote non-profitorganisaties.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close